Sådan får du dit navn øverst i Google
Hvad kan jeg gøre for at opbygge mit personlige brand og få flere til at få øje på mig online?
Det spørgsmål har organisationen Young Entrepreneur Council, der består af iværksættere fra hele verden, bedt medlemmer med it-erfaring om at svare på. Her er et udpluk af, hvad organisationen anbefaler til dem, der gerne vil styrke deres personlige brand på nettet via søgemaskineoptimering.
Søgemaskineoptimering (på engelsk: Search Engine Optimization, forkortes SEO) er en metode eller et værktøj, hvormed man kan fremme en websides placering i diverse søgemaskiner. SEO er optimering af teknik, indhold og links fra andre hjemmesider for at få din hjemmeside til at ligge bedre i søgeresultaterne. Kilde: Wikipedia
Kom godt fra start
Aaron Schwartz fra virksomheden Modify giver følgende råd til dig, der vil i gang med at sammensætte en strategi for online-indhold:
»Det første indhold, du skaber, har størst vægt i søgeresultaterne. Så vent med at putte noget på nettet, til du har gjort dig klart, hvad du vil kendes for. Kvaliteten er altafgørende, når du begynder at søgemaskineoptimere,« siger Aaron Schwartz til Personalbrandingblog.
Noget af det første, du kan gøre, er at definere nogle nøgleord og -fraser, som du vil kendes på. Det siger Mark Cenicola fra webudviklingsvirksomheden BannerView.com. Lad disse nøgleord, eller 'keywords' gå igen på din hjemmeside og dine profiler på sociale medier.
Læs også: Dansker håndplukket af Google til ekspertpanel
Opret en hjemmeside i dit navn
En hjemmeside i dit fulde navn (f.eks. jensjensen.com) vejer tungt i søgeresultaterne, siger Brett Farmiloe fra marketingvirksomheden Markitors. Et domæne i dit navn er en lille udgift, i forhold til hvor meget opmærksomhed, det giver dig. Opret en hjemmeside på domænet og brug den til at kommunikere, hvad der gør dig unik, råder Brett Farmiloe. Jo længere hjemmesiden er online, desto mere vil søgemaskinerne prioritere at få den vist øverst i søgeresultaterne.
Skab diversificeret indhold på flere sites
Ideelt set skal en søgning på dit navn give 10 positive resultater, siger Alex Miller fra virksomheden PosiRank. Det afhænger dog af, hvor unikt dit navn er, men i høj grad også af, om du har skabt indhold på forskellige websites, der er relevante for dig og din branche.
Èn af de simple måder er at oprette profiler på sociale medier som Facebook, Twitter og Pinterest. Du kan også skrive faglige indlæg på respekterede online fora. Vær opmærksom på, at du med forskellige typer indhold, både tekst, billeder og video, kommer højere op i søgeresultaterne. Og sørg for at ‘tagge’ arbejdsrelaterede billeder med dit navn.
Læs også: Det øger produktiviteten blandt Googles ingeniører
Hold alting opdateret
Ifølge Dave Nevogt fra it-virksomheden Hubstaff skal alle facetter af din onlineidentitet tjene et formål. Undgå at oprette en profil på LinkedIn bare for at have én; sørg for holde dine platforme opdaterede.
»Det gælder alting, fra din egen hjemmeside til sociale medier,« tilføjer Dave Nevogt.
Han råder også til at skabe indhold på alle sine sites, men at man prioriterer kvaliteten af indholdet frem for kvantiteten.
Det er desuden vigtigt, at man er konsekvent, mener Robi Ganguly fra mobilvirksomheden Apptentive. Afsæt jævnligt tid til at danne dig et overblik over din online tilstedeværelse og prøv at udfylde ‘tomme huller’. Jo bedre du er til regelmæssigt at pleje dit personlige brand, desto bedre vil du rangere i forhold til dine konkurrenter.
Bliv interviewet
At være tilgængelig for interviews er en af de bedste måder at opbygge dit personlige brand ifølge Joshua Dorkin fra netværket BiggerPockets. Når andre skriver om dig eller bruger dig som kilde, vil dit navn fremgå i artiklens titel eller brødtekst, og det rangerer dig højt i søgemaskinerne.
Udover SEO-fordelene får du også opbygget et portfolio af pressemateriale, du kan bruge.
Læs også: Fem måder at håndtere en hård interviewer på
Skriv en artikel på Wikipedia
»En Wikipedia-artikel rangerer enormt højt,« siger Joel Butterfly fra Ingenius Prep.
Det forudsætter dog, at uafhængige kilder har skrevet om dig eller nævnt dig, fx pressen eller fagmedier, tilføjer han, da en Wikipedia-artikel skal bygge på troværdige henvisninger. Hvis du er specialist eller fagligt anerkendt på dit felt, er dette sikkert en mulighed, du hurtigt kan udnytte.
Læs også originalartiklen på Personalbrandingblog.com