Skip to main content

Sådan bliver du en succes i de første uger på dit nye job

Sådan bliver du en succes i de første uger på dit nye job
Førstehåndsindtrykket er vigtigt, når du får et nyt arbejde. Derfor giver Jobfinder dig råd til at feje benene væk under dine kommende kolleger og chef

Donald Trump overraskede mange, da han vandt det amerikanske præsidentvalg, men den rigtige prøvelse møder den nyvalgte præsident først, når han træder ind i det Hvide Hus til en ny arbejdsdag.

Selvom de færreste får mulighed for at tage på job i en præsidentiel bygning, minder situationen om den, de fleste oplever, når de starter et nyt job.

Og på samme måde, som verden med spænding følger Donald Trumps første måneder som præsident, er alles øjne rettet mod dig som nyansat. Den indledende tid i din nye stilling er kort og godt med til at bestemme dine kollegers og din chefs syn på dig.

Find de nyeste job for ingeniører. Tjek Jobfinder.

Derfor er det vigtigt at levere et godt indtryk.

»De første tre måneder af ethvert job er en forlængelse af et jobinterview. Fra den første dag er du nødt til at være på,« mener Amanda Augustine, som er karriererådgivningsekspert hos den amerikanske hjemmeside TopResume, der assistere jobjægere i at skrive ansøgninger.

Derfor tilbyder Jobfinder dig her ti råd inspireret af karrieresiden Business Insider til at komme godt i gang på dit nye arbejde.

Lad alle vide, hvem du er

Når du lige har fået en ny arbejdsplads, er det vigtigt at lære dine kolleger at kende. Derfor betaler det sig at introducere dig til alle, som du møder i løbet af dine første uger.

Det kan være over for ledere i virksomheden, køkkenpersonale eller ansatte fra andre afdelinger.

Ved at hilse og præsentere dig selv skaber du et netværk af mennesker, der kan hjælpe med at gøre din hverdag endnu bedre, og du giver dem et godt indtryk af dig som ny medarbejder.

Stil hellere for mange spørgsmål

Din opgave i de første dage er at være en svamp. Du skal suge viden og vaner til dig under dine indledende uger, og det gør du blandt andet bedst ved at stille spørgsmål.

På den måde får du indsigt i, hvordan arbejdsgangen forløber i dit nye firma, og hvordan du kan bidrage samt måske optimere nogle processer.

Når du stiller mange spørgsmål, lytter og viser, at du forstår, etablerer du derudover tillid over for kolleger. Herefter har du også bedre muligheder for at påvirke dit teams opgaver og fremgangsmåder.

Slå koldt vand i blodet

Du har muligvis lige scoret dit drømmejob, men det betyder ikke, at dine nye kolleger vil være vilde med din personlighed, hvis du er for smart i en fart.

Derfor bør du holde dig ydmyg. Lad dine nye chefer opdage dine kvaliteter frem for at fortælle løs om dem. I den forbindelse giver det bonus, hvis du tager imod hjælp og lægger øre til gode råd fra dine medansatte, selvom du måske har hørt de samme tips før.

Mennesker, der prøver at støtte dig i dine første dage, fortjener også at få lov at tale ud. Ved at lytte skaber du grobund for blomstrende medarbejder-venskaber.

Bliv ven med en veteran

Erfarne folk i dit nye firma kan ofte afsløre, hvor kagedåsen gemmer sig i kontorskabet. De kan også fortælle, hvornår maden er bedst i kantinen, eller hvem der er værd at lære at kende til firmafesten.

Find frem til de personer, der har været i din virksomhed længst, og bliv venner med dem. De kan løfte sløret for sandheder og vaner, som er gode at være bekendt med.

Stem dine og andres forventninger an

Det kan være afgørende for din succes i dit nye arbejde at afstemme forventninger til din indsats. Derfor bør du tale med både din leder og dine kolleger om, hvad de regner med, at du præstere.

Book således et møde med din leder for at tale om din rolle i virksomheden i begyndelsen af din ansættelse. Og sørg også for at forventningsafstem med dine medarbejdere i hverdagen.

Benyt for eksempel dit første møde med chefen til at fremlæg, hvad der ville være en succes for dig i dit nye arbejde, og hvordan det kan forenes med din leders forestilling.

Del din frokost med nye mennesker

Det gavner ikke kun dit netværk og fremtidige jobmuligheder, men en aktiv frokostpolitik skaber gode relationer til dine kolleger og giver dig en hverdag med gladere omgivelser.

For nogle kan det være svært at invitere en fremmed kollega til frokost, det er dog den bedste måde at udvide sin omgangskreds på jobbet. Hvis du udelukkende går til frokost med de sædvanlige fem nærmeste ansatte, lærer du ikke nye mennesker at kende, som kan være med til at fremme din arbejdsdag eller måske endda karriere.

Skab struktur på den opgaveliste

Du oversvømmes ofte af information og småopgaver, du skal huske, når du påbegynder en ny stilling. Rutiner, der sikrer, at du får krydset alle punkter af i din dagsorden, er derfor essentielle.

Et nyt job er således også en glimrende mulighed for at skille dig af med dårlige arbejdsvaner.

»Det er en god chance for at overkomme udfordringer eller svagheder fra din fortid,« fremhæver Amanda Augustine.

Gode vaner gør din dag lettere, og gør det nemmere at planlægge fremad.

Vis dit ansigt frem

Væn folk til, at du nu er en del af arbejdspladsen. Det er muligt ved at deltage i alle de møder, diskussioner eller brainstorming-øvelser, som du kan. Dit store engagement vil på den måde give dig et indtryk af, hvem der er vigtige medarbejdere og chefer, og samtidig lade dem se dig an.

Fordelen er, at dine medansatte og ledere finder ud af, hvilke evner og erfaring du bringer med til mødelokalet. Når din omkringsiddende kolleger kender dine ekspertiseområder, kan de også bedre opsøge dig for at få din hjælp.

Leg med de sociale medier

Når du er landet efter den første hektiske uge i dit nye arbejde, er det tid til at opdatere de relevante profiler på sociale medier.

Du skal blandt andet ajourføre din nye titel på LinkedIn, og ligeledes skabe kontakt til de nye kolleger på de samme sociale kanaler.

Ved at ansøge om at blive venner eller blive en del af samme netværk cementerer du i dag nye bekendtskaber fast. Derudover kan sociale medier være en god kilde til forslag, hvis du mangler noget at snakke med dine medansatte om og ikke kender deres interesser.

Er du træt af at få råd? Bliv rådgiver i stedet. Tjek de nyeste opslag på Jobfinder.

Udnyt dit nye job til at hive fat i tidligere chefer

Hvis du har scoret et nyt job, kan du roligt hive fat i gamle kolleger og ledere.

Det bedste tidspunkt til at hente anbefalinger hos tidligere chefer er således, når du ikke søger job, siger karriererådgiver Amanda Augustine.

Genskab kontakten, plej gamle relationer og lad LinkedIn komme med forslag til tidligere kontakter, du kan tage fat i.