Singularity-stifter: Den rigtige algoritme - og du har en vækstkomet

12. oktober 2015 kl. 06:28
På trods af få midler truer små startups i dag etablerede virksomheders eksistensgrundlag. Sofistikerede algoritmer, ny teknologi og communities får dem til at vokse eksponentielt, og det sker inden for alle brancher – også din, lyder det fra Salim Ismail.
Artiklen er ældre end 30 dage

It-entusiastiske teenagedrenge i mørke kælderlokaler udgør højst sandsynligt en af de største trusler mod nutidens industrimastodonter. Den it og teknologi, som teenagerne roder med, kan meget vel ende med at undergrave selv de mest veldrevne virksomheder.

Ny teknologi fra små undervurderede opstartsvirksomheder har allerede skabt fundamentale rystelser i adskillige brancher i de seneste år – og flere vil blive ramt i fremtiden.

Drømmer du om nyt arbejde? Tjek Jobfinder.

Sådan lyder det fra canadiske Salim Ismail, forfatter til bogen ‘Eksponentielle organisationer’, der beskriver opkomsten af en helt ny type virksomhed, den såkaldte ExO, der er kendetegnet ved, at den accelererer sin vækst i en hidtil uset fart takket være aktiver som community, Big Data og sofistikerede algoritmer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Uanset hvilken branche du befinder dig i, må du forvente, at du bliver ramt af en ExO. Medmindre du selvfølgelig selv formår at accelerere dine egne præstationer forinden,« påpegede Salim Ismail under konferencen Driving Technology, som var arrangeret af IDA.

Når det rykker, er det for sent

I bogen analyserer og dokumenterer han ti afgørende karakteristika ved eksponentielle organisationer og forklarer, hvordan enhver organisation – startup såvel som etableret virksomhed – kan udvikle sig til en ExO.

Som eksempler på eksponentielle organisationer nævner han ferieboligportalen Airbnb og taxakonkurrenten Uber, der er ved at bryde henholdsvis hotel- og taxabranchens ellers veletablerede monopolvirksomhed.

Begge virksomheder er kendetegnet ved hverken at have nævneværdige aktiver eller medarbejderstab, men alligevel vokse eksponentielt. Salim Ismail forklarer hemmeligheden bag den eksponentielle udvikling:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Den eksponentielle kurve bedrager ved at begynde meget fladt, men derefter dreje skarpt opad. Det gælder om at spotte tendensen, mens den ser lineær ud. Når den først begynder at rykke, går det så hurtigt, at det ofte er for sent at komme med.«

Han henviser til udviklingen inden for 3D-print, som havde sin spæde start allerede for over 30 år siden, men som de seneste år er eksploderet og nu revolutionerer industrier inden for f.eks. farma, produktion, transport og logistik.

Kendetegnet for ExO’er er et stærkt fokus på at begrænse faste omkostninger, det gælder både i forhold til antallet af medarbejdere og fysiske kontorer og fabrikker. I stedet baserer organisationerne sig på informationsteknologier og på at indsamle, organisere, anvende og eksponere data.

Læs også: Opskriften på en ExO-komet: Vend op og ned på markedet og på vedtagne normer og traditioner

Algoritmen er nøglen

»Algoritmer er en afgørende komponent i fremtidens virksomheder. De er nøglen til morgendagens forretning,« fastslår Salim Ismail.

Fordelen ved algoritmerne er, at de tillader fuld skalering af produkter og serviceydelser, de udnytter internetforbundne sensorer, sænker fejlrater, stabiliserer væksten og er enkle at opdatere.

Med superalgoritmen som omdrejningspunkt er det muligt for ExO’er at organisere sig omkring communities ikke bare i design og udviklingsdelen, men også i driftsdelen som hos Airbnb og Uber. Sociale communities bruges til markedsanalyser og til at skabe kundekontakt, og ifølge Salim Ismail er der ingen tvivl: »De, der tør åbne op og netværke, bliver morgendagens vindere,« som han formulerer det.

»Når man skaber et community, for eksempel omkring udvikling, får man den positive sideeffekt, at deltagerne føler, at de er med i et større meningsfuldt fællesskab. Det motiverer til at yde mere,« påpeger han.

Tjener penge uden et produkt

Også på finansieringssiden styrker netværkstankegangen iværksætternes mulighed for at booste forretningen. Brugen af crowdfunding kombinerer fundraising, markedsføring og markedsanalyse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alt imens kendskabet til produktet spredes på crowd­funding-platformen, kan justeringer foretages på baggrund af de tilbagemeldinger, der kommer på fra interesserede. Effektivt og uden de store omkostninger.

»At du kan tjene penge på et produkt, før det er produceret, er noget af det mest revolutionerende, der er sket de seneste år, og det er uden tvivl en af de væsentligste årsager til det eksponentielle vokseværk, vi ser i visse virksomheder,« siger Salim Ismail.

Ikke at eje sine aktiviteter har hidtil kun været udbredt inden for afgrænsede områder, men for ExO’er er det mere reglen end undtagelsen at leje sig til dyrt produktionsudstyr og outsource opgaver. Det gælder både traditionelle forretningsopgaver, som for eksempel bogføring, og levering af nøgleprodukter fra eksterne samarbejdspartnere.

»Informationsalderen giver mulighed for at skabe adgang til fysiske aktiver når som helst og hvor som helst og fjerner dermed behovet for at eje dem. De ledere, der forstår at udnytte den mulighed, kan frigøre ressourcer og vinde markedsandele,« påpeger Salim Ismail.

Droner trænger frem

En af de brancher, som han spår voldsom udvikling, er droneteknologi. Ikke alene har teknologien de seneste år ændret fly- og militærindustri, men den kommer også til at påvirke andre typer af brancher, som for eksempel infrastruktur- og fragtbranchen.

Når prisen på droner sænkes tilstrækkeligt, og bæreevnen styrkes, vil de lette fartøjer blandt andet blive et af de foretrukne transportmidler til ufremkommelige områder i udviklingslande, vurderer den canadiske forfatter.

»Alt imens der diskuteres politiske restriktioner og luftfartssikkerhed i USA og Europa, kommer ulandene til at købe droner i stort tal. Og det kommer til at tvinge ilandene til at tillade brugen af droner, hvis de fortsat vil være førende på markedet,« forklarer Salim Ismail.

Læs også: Dansk ExO-komet: GoMore fordobler brugerantal på ét år - til 300.000+

Mange af de eksponentielle virksomheders produkter udfordrer herskende lovgivning og i visse tilfælde endda etiske grænser, men selv om modviljen kan reducere hastigheden, påvirker det sjældent den opadgående kurs. Når først ExO’en tager fart, er den svær at stoppe.

En af styrkerne ved ExO’er er, at de ofte kaster sig ud i projekter, der langtfra er gennemtestede. Derfor møder de ofte modstand politisk, branchemæssigt og folkeligt, men deres høje grad af forandringsparathed og evne til at tilpasse sig betyder, at de ofte overlever, forklarer Salim Ismael.

»I ExO’en kaldes fejltagelser for erfaring, og den kultur afføder både mod og skabertrang.«

Kilde: ’Eksponentielle Organisationer. Hvorfor nye organisationer er ti gange bedre, hurtigere og billigere – og hvordan din også bliver det’. Af Salim Ismail. Singularity University. Udgivet på dansk af IDA, Forlaget Saxo og DARE2. 370 sider, 199 kroner; som e-bog 149 kroner.

Artiklen stammer fra Management Insight, Ingeniørens online-ledermagasin, som er sponseret af IDA Lederforum og National Instruments.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten

Tophistorier

Debatten
Vær med til at skabe en god debat ved at følge vores debatregler.

For at deltage i debatten skal du have en profil med adgang til at læse artiklen. eller opret en bruger.
settingsDebatvisning