Gå til hovedindhold
search

Tre dårlige chefvaner, som forpester hverdagen

Nogle fejl plager mange ledere, og det fører til ringere præstationer og dårligere holdfølelse. Derfor er det vigtigt at kunne løse tre typiske udfordringer, som mange møder i arbejdet med deres chef.

Chefen, der ofte vildleder

Nogle ledere savner teknisk forståelse, når de skal vejlede deres medarbejdere. Ofte kan det lede til mere forvirring end hjælp og dermed spild af tid. Men du er alligevel nødt til at holde ledelsen informeret og have din leder med på sidelinjen.

Nye jobtilbud hver uge. Tjek Jobfinder.

En løsning kan være at lade være med at spørge bossen direkte om hjælp. Henvend dig i stedet til personen og fremlæg den eller de muligheder, du betragter som de bedste.

På den måde bremser du din leder i at overøse dig med ubrugelige ideer. I stedet er han/hun nødt til at tage stilling til de løsninger, du fremlægger.

Din chef behøver dog ikke at være i fagligt underskud. Det kan lige så godt være, at han bare er bedst til at give ringe råd. I så fald virker det samme tip her.

Chefen, der skyder ideer ned

Dine påfund bliver gang på gang lagt i skraldespanden af din leder. Du forsøger at komme med nye bud og lytte til den feedback, du får, men alligevel fejer din chef tit dine ideer af bordet.

Det er frustrerende, og det kan også stoppe gode ideer, inden de får lov at blomstre.

Problemet er dog svært at løse. Denne type chef kan være svær at overbevise om at lytte mere.

Design- og udviklingsingeniører er den mest populære vare på Jobfinder. Se dine muligheder.

Du kan forsøge at tale med kolleger, andre ledere i virksomheden og måske HR-afdelingen om det. I fællesskab kan I muligvis overtale din chef til at være mere lydhør over for medarbejdernes ideer.

Hvis det ikke virker, og frustrationen bliver for stor, kan du blive nødt til at søge nye græsgange på arbejdsmarken.

Chefen, der altid tager æren

Nogle ledere har for vane at tage æren for andres arbejde. Frem for at rose deres team påskønner personen sin egen indsats – om ikke andet for at have ansat folkene, som arbejder på projektet.

Det er en uvane, som skaber fornærmede kolleger og spændinger mellem ledelsen og medarbejderne. Modsat fører rosende ord om en glimrende holdindsats til begejstring og højst sandsynligt en større grad af holdfølelse.

Søger du job inden for procesteknik og kvalitet? Find det rette job for dig.

Derfor bør du altid fremhæve holdindsatsen, når du overhører din chef prale af dit og dine kollegers arbejde. Det sender et klart signal til din chef, mens det også sørger for, at resten af firmaet ved, hvem de skal takke for de fortrinlige resultater.

Artiklen er inspireret af karrieremediet The Muse.

Artiklen er en genudgivelse (udgivet første gang 12. december 2017).