Gå til hovedindhold

Stram ballerne, når du søger uopfordret

Du skal selv finde noget at relatere din ansøgning til, når du skriver en uopfordret ansøgning.

Der er i princippet ikke forskel på at skrive en opfordret og en uopfordret ansøgning. Den store forskel består i, at du ikke har en jobannonce at tage udgangspunkt i, når du skal skrive en uopfordret ansøgning. Derfor skal du researche om virksomheden på dens hjemmeside, snakke med nogen, der kender arbejdspladsen, eller ringe til en af medarbejderne.

Forarbejdet til en uopfordret ansøgning er altså en del større, fordi du selv skal finde noget at relatere din ansøgning til, så den bliver interessant. Modtageren vil nemlig kun bruge tid på at læse din ansøgning, hvis den relaterer sig til virksomheden med nogle gode, konkrete eksempler på, hvordan du kan være med til at løse nogle af virksomhedens udfordringer.

Sæt dig ind i deres behov

Du kan for eksempel ringe til virksomheden og fortælle, hvad du kan, og spørge, hvad de tænker om det. Er det nogle kvalifikationer, de ville kunne bruge til noget, hvis der var et ledigt job?

»Humlen i den uopfordrede ansøgning er at få lavet din interesse om til en gensidig interesse. Det kan du kun gøre, hvis du har sat dig ind i virksomheden og kender dens behov. Du skal vide, hvad du skal skrive for at få dem til at tænke: 'Den person må jeg møde!',« siger karriererådgiver Helle Warburg fra Karrierecentret på DTU.

Vis nytænkning

Hvis du har nogle visioner, er det en stor fordel. Måske har du fået øje på en mulighed eller har fået en idé til, hvad du kan tilføre virksomheden, som de ikke selv har tænkt på.

»Din uopfordrede ansøgning skal ikke bare præsentere dig, men vise virksomheden, at du har nogle ideer, som de kan have glæde af. Det viser nytænkning. Selvfølgelig er det svært at komme med nye ideer til en virksomhed. Men byd ind med, hvad du kan på deres område,« siger Helle Warburg.

Find en konkret modtager

Når du har gjort det store forarbejde, er selve opbygningen af ansøgningen den samme, som hvis du søger en opslået stilling: Fortæl virksomheden, hvorfor den er interessant for dig, og hvorfor du er interessant for virksomheden.

»“Men lad være med at aflevere den i receptionen til en unavngiven person. Sørg for i din research om virksomheden at få talt med en person, som du også får lov til at sende ansøgningen til. Skriv så at du som aftalt sender vedkommende en uopfordret ansøgning, og at du ringer tilbage om en uges tid,« siger Helle Warburg.

Netværk er nøgleordet

Når det gælder uopfordrede ansøgninger, peger alt hen imod det gennemgående nøgleord, når det handler om cv og jobsøgning: netværk. Det er nemlig en stor fordel, hvis du kan sige til chefen for den afdeling, du gerne vil arbejde i, at du ringer, fordi du har talt med den og den. Så går det hele meget nemmere.

Du kan også bruge dit netværk til at spørge, om de kender en, der arbejder i virksomheden, og om de kan hjælpe dig med et navn på en medarbejder, som du kan henvende dig til.

Ansøgning til studiejob

Hvis din uopfordrede ansøgning gælder et studiejob, skal du være endnu mere konkret, end hvis studiejobbet var slået op. Ring eventuelt og spørg virksomheden, om de har brug for en, der kan gå til hånde med det og det, anbefaler erhvervspsykolog Edith Kahlke fra Ingeniørens karrierepanel:

»Skriv at du er fleksibel både tidsmæssigt og opgavemæssigt, altså at du også er parat til at lave kaffe, hvis der er brug for det. Fortæl eventuelt, at du arbejder meget med databaser på studiet og tror, at virksomheden kan have glæde af det. Vis også at du kan tage initiativ, for eksempel at du nok skal få øje på det af dig selv, hvis kopirummet trænger til at blive ryddet op. Vis at du er uproblematisk at arbejde sammen med.«

Eksempel på uopfordret ansøgning