Silicon Valley jagter forfattere og komikere til at designe fremtidens software

Udbredelsen af kunstig intelligens og virtuelle assistenter har skabt behov for en hel ny type medarbejdere i Silicon Valley: digtere, komikere og forfattere.

Silicon Valleys mange it-ingeniører byder i disse år velkommen til flere og flere kollegaer fra den kunstneriske branche. It-giganternes kamp om at udvikle de nyeste redskaber inden for kunstig intelligens har skabt øget efterspøgsel efter medarbejdere med kompetencer inden for fiktion og storytelling. Kunstnere, komikere, digtere og forfattere gør i stigende grad deres entré i en it-verden, der ellers primært er forbeholdt programmører og andre it-kyndige. Det skriver The Washington Post.

Bag Apples ’Siri’, Amazons ’Alexa’ og Microsofts ’Cortana’ ligger ikke bare timers programmeringsarbejde, men også adskillige overvejelser om stemmeføring, svarmuligheder og persontyper. Brugbare virtuelle assistenter forudsætter opbygningen af troværdige fiktive karakter – og her kommer de nye kunstneriske medarbejdere ind i billedet.

Selv om de fleste virtuelle assistenter i dag primært er designet til at indgå i simple samtaler, satser stadig flere it-virksomheder på at skabe kunstig intelligens, der kan indgå i mere kompliceret interaktion med mennesker. Det øger kravene til de fiktive karakterer, forklarer Robyn Ewing, tidligere Hollywood-manuskriptforfatter.

»Vi er nødt til at udvikle en hel baggrundshistorie for at skabe troværdige karakterer – også selv om vi i realiteten aldrig bruger historien,« fortæller Robyn Ewing til The Washington Post.

Joken kan gøre forskellen

Grundlæggende handler det om at tage brugerne og deres situation i betragtning, når der skal skabes troværdige kunstige karakterer. Skal den personlige assistent virke progressiv, arbejdssom og energisk, eller er der snarere behov for en empatisk og rolig karaktertype? Det afhænger af brugssituationen og brugernes præferencer.

Læs også: Facebooks første blinde ingeniør revolutionerer SoMe-software

En af de store udfordringer for Silicon Vallyes nye medarbejdergruppe er at skabe virtuelle samtaler, der opfattes som naturlige. Det sker blandt andet ved at indlægge jokes eller lyde som ’hmmm…’ i samtalen. Samtidig har studier dog vist at bliver den virtuelle assistent for ’menneskelig’ kan det vække antipati frem for empati blandt brugerne.

Opbygningen af en troværdig karakterer handler altså om at finde balancen - som Microsoft forsøger med sin ’Cortana’.

Spørger hende, om hun er er et menneske, svarer hun ifølge The Washington Post ’Nej’ – efterfulgt af kommentaren: ’Men jeg har stor respekt for mennesker – I opfandt regning – og milkshakes.’

Læs også: 20 it-skills, der kan give dig mere i løn