Gå til hovedindhold

Sådan får du udbytte af dit netværk

Netværk er tidskrævende og kan i værste fald ende som den rene hyggeklub, derfor er det afgørende at netværke med de rigtige. Kommunikationsrådgiver Pia Jønsson giver her gode råd til, hvordan du får det maksimale ud af dine kontakter.

Find dem, der ligner dig selv

Som nystartet iværksætter er det en god idé at finde sammen med andre iværksættere, som du kan sparre med, og som kan give råd om basale forhold, som for eksempel hvordan du skaber en godt forankret forretningsmodel. De fem regionale væksthuse står bag en del af de formaliserede netværk for iværksættere. Desuden bør du overveje at melde dig ind i et organiseret salgs- eller karrierenetværk, der har til formål at skabe forretning for sine medlemmer gennem personlige referencer. Det kan være en god investering at være med i den type net værk, hvis du bruger det forretningsstrategisk målrettet.

Men netværk også med 'de anderledes'

Formaliserede netværk kan være værdifulde, men det er vigtigt, at du konstant holder fokus på, hvordan det enkelte netværk styrker driften og udviklingen af din virksomhed. Du skal ikke tøve med at slippe netværket igen, når det har udspillet sin rolle. De mennesker, du har skabt relationer til, kan du jo bevare kontakten til. Og det er meget sandsynligt, at du også vil få behov for at netværke med mennesker, der har et helt andet udgangspunkt end dig selv. Mennesker med en anden faglig baggrund, alder eller kultur kan ofte inspirere dig til at udvikle din virksomhed i nye retninger.

Skab overblik over dine netværk

Foretag indimellem et "netværkseftersyn" for at sikre, at du har de rette kontakter i forhold til udviklingen af din virksomhed. En god måde at skabe overblik på er ved at dele dine kontakter ind i tre hovedgrupper: kunder, samarbejdspartnere (for eksempel underleverandører) og sparringspartnere. Tegn dem ind på de tre ovale cirkler, således at de tætteste kontakter går ind over cirklen i midten, mens de perifere skrives yderst. Hvis en kontakt dækker flere kategorier, skriver du navnet i fællesmængden mellem de to kategorier. Du har nu mulighed for at se, om der er "mangler" eller er "overbefolket" i dele af dine netværk; ligesom du kan se, om der er kontakter, der skal dyrkes mere, fordi de spiller en vigtig dobbeltrolle, for eksempel som både kunde og sparringspartner. Overvej om de perifere kontakter skal nedprioriteres og i stedet erstattes med andre, der i højere grad svarer til dine fremtidige netværksbehov.

Giv noget af dig selv

Skal du have udbytte af dit netværk, nytter det ikke, at du bare læner dig tilbage og venter på, at de andre i netværket øser ud af deres erfaringer. Du bør være parat til at give og dele for at få. Det betyder, at du også må være klar til at tale om dine fejltagelser - de er ofte det mest lærerige for andre at høre om. Stil dig selv og din viden til rådighed, og du vil opleve at få trefold igen.

Læs også: Sådan etablerer du egen virksomhed