Gå til hovedindhold

Nyuddannede ingeniører: Nu vil vi være finmekanikere

Et praktikophold gjorde udslaget for to diplomingeniører, som nu vil i lære som finmekanikere. Produktudvikling rykker for alvor, når man kan kombinere teori og praktisk forståelse, mener de.

Produktudvikling handler om at tænke vilde tanker og stå på et solidt teoretisk fundament – men så sandelig også om at kunne bygge en prototype og teste ideerne i den virkelige verden.

Sidstnævnte dæmrede stille og roligt for Mikkel Kristiansen og Peter Ladegaard Larsen i løbet af deres diplomingeniørstudium i Proces og Innovation på DTU og faldt for alvor på plads, da de kom i praktik hos produktudviklingsvirksomheden Kapacitet i Hellerup ved København.

Er det tid til nye udfordringer? Jobfinder hjælper dig videre.

Jeg kommer fra et ingeniørhjem, så det har ikke ligget som en integreret del af mig, at jeg skulle være håndværker.Mikkel Kristiansen, diplomingeniørstuderende

Så stor var ahaoplevelsen, at de to diplomingeniører har besluttet at tage en ‘overbygning’ som finmekaniker frem for at supplere med en toårig overbygning til civilingeniør, fortæller Peter Ladegaard Larsen, der netop er blevet færdig som diplomingeniør:

»Jeg kan rigtig godt lide at arbejde med hænderne og synes, man lærer mere ved at stå med en prototype end ved at regne mere på det,« forklarer han.

Læs også: Søges: Ingeniører med en håndværker under huden

Hos Kapacitet har stort set alle en håndværkerbaggrund – også inge­niørerne – og Mikkel Kristiansen, der bliver færdig til sommer, opdagede, at ingeniører med en håndværker under huden bedre forstod, hvordan produkter bliver til:

»Vi kunne sagtens forstå hinandens tanker og ideer, men når vi skulle zoome ind på selve tilblivelsen af produkterne, kunne jeg se, at de virkelig rykkede. Der var de helt klart foran. Da jeg så, hvor hurtigt, de kunne lave prototyperne, tænkte jeg, at det ville jeg også kunne,« forklarer Mikkel Kristiansen.

Fortryder ikke studievalg

Ingen af de to overvejede at blive håndværkere, da de var færdige med gymnasiet. Det var slet ikke i deres tanker, forklarer Peter Ladegaard Larsen:

»Det har været et udviklingsforløb, der bragte mig hertil. Jeg har ikke set de kvaliteter, en håndværkeruddannelse kunne give, før jeg kom i praktik hos Kapacitet. Jeg havde ikke forståelse for, hvordan det kunne kombineres,« siger han og bliver suppleret af Mikkel Kristiansen:

»Jeg havde aldrig undersøgt den verden før. Jeg kommer fra et ingeniørhjem, så det har ikke ligget som en integreret del af mig, at jeg skulle være håndværker. Jeg vil dog ikke være processen foruden, for det er i koblingen mellem det teoretiske og det praktiske, at det spændende ligger,« understreger han.

Selv om det virker som en noget bagvendt uddannelsesvej at begive sig ud på, fortryder ingen af dem, at de ikke gik i lære først:

»Jeg har tænkt tanken, men synes generelt, at den vej, vi går nu, er rigtig spændende, fordi vi forstår, hvorfor man gør tingene. Når vi kommer i lære som finmekanikere, tror jeg, at vi får mange ahaoplevelser, fordi vi kan sætte det i relation til studiet,« forventer Mikkel Kristiansen.

Udvikler sig i bredden

Peter Ladegaard Larsen tror slet ikke, han var blevet tændt på produktudvikling, hvis han havde valgt den slagne vej:

»Jeg begyndte med at interessere mig for byggeri og har været igennem en utrolig udvikling under ingeniørstudiet, som har bragt mig herhen,« forklarer han.

Mange ville måske hævde, at det var et skridt i den forkerte retning at gå i lære som finmekaniker, når man er nyslået diplomingeniør. Sådan kunne de begge godt føle tidligere, men i dag ser de helt anderledes på det, uddyber Peter Ladegaard Larsen:

»Det handler om, at man udvikler sig mere bredt og ikke højere op. Det er bare en anden vej at gå. Hvis man har en faglig stolthed som håndværker og kombinerer det med ingeniøruddannelsen, kan man virkelig skabe gode produkter,« siger han.

Læs også: Vækstvirksomhed efterspørger ingeniører med hands-on-erfaring

Begge håber at få et komprimeret forløb som finmekanikerlæring eller måske en ordning med deres kommende arbejdsplads om et udvidet værkstedskursus på et år eller halvandet. På længere sigt handler det først og fremmest om at arbejde så kvalificeret som muligt med produktudvikling:

»Jeg vil gerne arbejde som udviklingsingeniør fra brainstorm på papir over aflevering af prototype til det færdige produkt,« siger Mikkel Kristiansen, inden Peter Ladegaard Larsen supplerer:

»Det handler også om at kunne skabe værdi, at kunne sige, at det her har jeg været med til at udvikle. Det er også en form for kunst, at en idé ender som noget fysisk, der bliver brugt.«