Gå til hovedindhold

Ni tegn på, at du ikke kan stole på dine kolleger

Hvad enten din fornemmelse er rigtig eller ej, så vil du yde et ringere stykke arbejde på jobbet, hvis du ikke føler, at du kan stole på dine kolleger. Her er ni tegn på, at du kan have ret

Sidder du i et team eller en afdeling, hvor I gør hinanden gode i gensidig tillid til, at I alle vil det gode? Og hvor I støtter hinanden og har hinandens rygge, hvis noget går galt?

Eller er der en nagende fornemmelse af, at der er en eller flere af dine kolleger, der ikke vil dig det godt, og som du ikke mener, at du kan stole på?

Ifølge Áine Cain fra Business Insider er her ni tegn på, at du skal være ekstra forsigtig med din tillid i forhold til bestemte kolleger:

1. Jalousi
Den mindst sjove af de syv dødssynder, jalousi, kan dukke op overalt. På en arbejdplads vil jaloux ansatte have det, deres succesfulde kolleger har - og det fører til kolde skuldre og giftige relationer.

Oplever du kolleger, som viser tegn på jalousi ved konstant at brokke sig over andres arbejde, så flygt. Vid, at når du får succes, så bliver du genstand for samme brokkeri

2. Uærlighed
Hvis du griber en kollega i at lyve, i at tage æren for dit eller en anden kollegas arbejde, så er de sikkert grundlæggende uærlige.

Husk, at selv hvis løgnen ikke direkte har med dig at gøre, så er de generelt ikke til at stole på. Hvis du vil forsøge at gøre noget ved det, så vær meget opmærksom på, at du gør indsigelser mod personens handlinger og ikke mod personen som sådan.

3. Sladder
Selvfølgelig sladres der mellem kolleger på arbejdspladser, men hvis der er nogen, der er ekstra optaget af at vide og viderebringe al sladderen, så hold afstand.

Hvis nogen altid sladre om andre over for dig, er det sandsynligt, at de sladrer om dig over for andre. Husk, at det er godt at vide, hvad der sker i din virksomhed, men ikke karrierefremmende at deltage i sladder.

Tid til at se dig om efter nyt arbejde?

4. Bagtaleri
Pas på de typer, der altid nedgør andre professionelle arbejde. Det kan starte småt med, at en kollega kommer til at 'stjæle' din idé eller 'glemmer' at invitere dig med til et møde. Det kan fortsætte med, at de retter i kollegers arbejde - til noget lidt dårligere.

Allerførst: Deres handlinger skyldes, at de er bange for andres succes. men du skal alligevel passe på ryggen. Hold enhver relation til dem på et professionelt plan og del ikke fortrolig information med vedkommende, hvis det er muligt at undgå. Og så bør du nok tippe din chef.

5. Røvslikkeri
Selvfølgelig skal du have et godt forhold til chefen. Men det skal ikke være så godt, at man mere fokuserer på at imponere og please end at arbejde og skabe resultater.

Selv om de har helt til at blive chefens favorit, skal du ikke stole på dem - deres loyalitet er hos chefen, eller rettere hos chefens opfattelse af dem. De vil gøre alt for at bevare positionen som yndlingsmedarbejder.

Ignorér dem, for i længden kan de sjældent skjule deres manglende resultater.

6. Ingen work-life balance
Du kan ikke stole på kolleger, der forventer, at du arbejder, når du har fri, også når I ikke har specielt travlt.

Kolleger, der kræver, at du er til råde for jobbet 24/7, tænker ikke på hverken dit private eller professionelle velbefindende.

7. Manglende respekt
Hvis nogen mener, at du ikke har krav på almindelig respekt, så kan du ikke stole på dem med noget. Manglende respekt er alt fra konstante afbrydelser over stjålne ideer til direkte truende kropssprog.

Skynd dig at gå til din leder - og er lederen problemet, så gå til HR.

8. Overambitiøse albuer
Hvis nogen er tydeligt overambitiøse, så vil de sandsynligvis uden tøven ofre dig for at nå deres ambitioner. Du skal ikke være paranoid, men heller ikke naiv.

Husk, at selv om de ikke har nogen personlig modvilje mod dig, så kan det ændre sig hurtigt, hvis det giver din kollega en karrieremæssig fordel.

9. Symptom på negativ kultur
Enhver kollega, som viser tegn på, at man ikke kan stole på dem, er muligvis blot et tegn på et større problem - nemlig at selve virksomhedens kultur er syg.

Bemærk den tone i virksomheden, som topledelsen bruger. Forventer ledelsen for eksempel, at du udvikler dig bedst gennem samarbejde og støtte eller gennem benhård indbyrdes konkurrence.

Er virksomhedskulturen negativ for dig, skal du væk. Du kan måske ændre en enkelt medarbejder eller måske endda stemningen i et team, men du kan ikke ændre en virksomheds grundlæggende kultur.