Gå til hovedindhold

Klar tale går rent ind hos it-ingeniører

De unge er trætte af ‘corporate bullshit’. Årets højdespringere i Profilanalysen, Netcompany og KMD, gør sig i stedet umage med at kommunikere klart til it-specialisterne om de muligheder, der følger med et job hos netop dem.

It-virksomhederne KMD og Netcompany er med en fremgang på henholdsvis 30 og 33 pladser dette års helt store højdespringere i Profilanalysen. Og de er ikke kommet sovende til succesen – den er resultatet af en målrettet indsats.

Begge virksomheder er fuldt bevidste om, hvor vigtigt det er at markere sin profil knivskarpt i kampen om at tilbyde den mest attraktive it-arbejdsplads i Danmark. For konkurrencen om fremtidens it-ingeniører bliver hård, i takt med at der kommer it i alt, og ingeniørmanglen lurer om hjørnet.

»Vi har kun set toppen af isbjerget i it-verdenen. Med den udvikling, der kommer, er der ingen tvivl om, at mulighederne er uendelige,« siger André Rogaczewski, adm. direktør i Netcompany.

Træt af rutinen? Find nye udfordringer på Jobfinder.

Søren Billeskov, der er Head of Talent Management i KMD, stemmer i og ridser problemet op:

»Det er et velkendt fænomen, at der mangler it-arbejdskraft, og hvis vi allesammen skal slås om de samme mennesker, ender det med, at de ikke kan findes.«

It over det hele

I Netcompany snakker man om, at it og forretning efterhånden er smeltet sammen i den samme masse, og hos KMD kalder man det ‘MobilePay-fænomenet’ efter Danske Banks app til pengeoverførsler. Den har ifølge Søren Billeskov åbnet manges øjne for, hvor meget man i grunden kan facilitere gennem it-løsninger:

»Det er blevet åbenlyst for mange flere mennesker, at it flytter samfundet. Nu er det der ikke længere kun, når vi åbner computeren. Vi bruger det hele tiden og over det hele,« siger han.

Læs også: For 15. år i træk: Novo Nordisk er den mest attraktive arbejdsplads

Derfor er der også gang i svingdørene. Men menneskestrømmen går kun én vej: ind i butikken. Netcompanys direktør, André Rogaczewski, fortæller, at de i gennemsnit ansætter en ny medarbejder hver anden dag. Og med en profil, hvor de udelukkende går efter folk med ingeniør- og naturvidenskabelig it-baggrund, er det et forholdsvis smalt felt at skulle ansætte så mange fra, når der samtidig sidder nogle konkurrenter, der er på samme mission.

To ting er derfor i centrum: Det handler både om, hvordan man profilerer sig som virksomhed og skaber en attraktiv arbejdsplads, og om, hvordan man får fremtidens it-eksperter til at kigge ens vej i et jobmarked, hvor virksomhederne har slebet kløerne.

Ingeniørledere og bullshit-snak

Fremtiden ser højteknologisk ud, og derfor kommer fremtidens ledere også til at have en naturvidenskabelig baggrund. Det mener Netcompany i hvert fald, og de er ikke bange for at fortælle, at mulighederne er store for talentfulde it-ingeniører.

»Jeg tror, vi er højdespringer i jeres måling, fordi vi giver ingeniørerne håb og indsigt. De skal ikke kun være faglige eksperter eller nørder. Vi tør godt sige, at de med deres baggrund kan blive fremtidens leder og rollemodel. De sidder med nøglen til fremtiden,« siger André Rogaczewski.

Han fortæller, at man i Netcompany har et helt særligt hierarki:

»Vi tror ikke på, at man kan være leder, uden at man har de tekniske kompetencer. I vores hierarki vil du helt naturligt have respekt for din chef, fordi han faktisk er i stand til at sætte sig ind i din verden og dine udfordringer.«

Læs også: Virksomheden med det næstbedste ingeniørimage har passion for enzymer

Hos KMD, fortæller Søren Billeskov, har de arbejdet meget målrettet med, at klar tale er vejen frem. De unge er trætte af ‘corporate bullshit’, som han kalder det, og derfor har de ændret retorikken til et mere konkret niveau. Tidligere brugte de slogans som: ‘Vi faciliterer den danske it-infrastruktur’, men de tider er forbi.

»Vores gamle retorik var superabstrakt og intetsigende. Det, vi har prøvet at gøre nu, er at fortælle, hvad du kan lave og opleve hos KMD. Det handler om at gøre det jordnært og håndgribeligt,« siger han og fortæller, at KMD her i maj lancerer en stor kampagne, som tager de problemer op, der er italesat af kunderne.

Tidlig rekruttering

Når fremtidens medarbejdere skal findes, spiller kommunikation også en stor rolle. Begge virksomheder samarbejder med universiteterne og har generelt stor fokus på, at man skal fange de studerendes opmærksomhed tidligere end før.

»Vi har målrettet kommunikationen mod de unge it-professionelle, da det er dem, det hele står og falder med,« fortæller Søren Billeskov fra KMD, og Netcompanys direktør fortæller den samme historie:

»Vi forklarer dem, hvor vigtig deres rolle bliver. Ingeniører bliver meget, meget vigtige i fremtidens samfund, og hvis vi ikke producerer flere af dem, risikerer vi at miste væksten,« advarer han.

Læs magasinet Profil 2015

Download Excel-ark med Profilanalysen 2015 HER