Gå til hovedindhold

Hvilke personlige kompetencer er vigtigst?

Som jobansøger gælder det om at fremhæve de personlige kompetencer, som man vurderer, at virksomheden får brug for, råder Edith Kahlke i sit svar.

Ingeniøren genudgiver løbende de bedste karriereartikler, der med tiden har vist sig relevante for vores læsere. Karrierepanelet eksisterer ikke længere. Denne artikel blev oprindeligt udgivet: 05/06-2013

Hej Karrierepanel
Hvis de faglige kompetencer er i orden, hvad vægter en kommende arbejdsgiver da mest blandt de personlige kompetencer?
Venlig hilsen
Anonym

Kære spørger,

Tak for dit spørgsmål. Det er et kort og meget relevant spørgsmål. Jeg tager udgangspunkt i, at vi taler om en situation, hvor du er ansøger. Så jeg kan sige lidt om, hvad virksomheder ser efter i ansøgninger og ved jobsamtaler.

Ofte står i hvert tilfælde nogle af kravene til personlige kompetencer nævnt i en jobannonce. Det kan f.eks. være samarbejdsevner, robusthed, fleksibilitet eller lyst til at lære nyt.

Ud fra jobbets krav kan du måske læse, hvad der vil være vigtigst. Men min erfaring er også, at det er et mix, hvor den konkrete afvejning sker, ud fra hvilke ‘goder’ en given ansøger bringer med, og hvad der risikerer at trække ned. Lad mig give et eksempel:

Den personlige kompetence ‘samarbejdsorientering’ efterspørges stort set altid og med god grund. I danske virksomheder udvikler vi ofte produkter i et samarbejde, vi er i dialog med hinanden og kunder, og vi skal kunne sige til og fra i forhold til både kolleger og ledelse.

Men man ville rent faktisk kunne se for stærk samarbejdsorientering, forstået som en person, der vil gøre rigtig meget for at gøre andre tilpas, og som måske har svært ved at håndtere uenigheder.

Her bliver man som virksomhed i tvivl om ansøgerens personlige robusthed. Og så kommer netop denne afvejning af, hvordan ansøgerens forskellige personlige kompetencer vil passe til de vilkår og opgaver, der er i virksomheden.

Et andet eksempel er, at uanset hvor robust og fleksibel en ansøger er, så skal ansatte også have lyst til at lære nyt. Så vægtningen kunne gå på, at der i et givet job er rigtig mange samarbejdsflader og viden, som man skal tilegne sig. Man ved bare endnu ikke, inden for hvilke områder virksomheden kommer til at udvikle sig, og dermed heller ikke, hvilken viden der især vil blive relevant.

I et sådan tilfælde så er selvtilfredshed med egne kompetencer eller en ikke-opsøgende indstilling til ny viden ikke hensigtsmæssig. Her bliver afvejningen igen, hvad der så at sige trækker op eller ned i virksomhedens samlede vurdering af en ansøgers personlige kompetencer.

Som ansøger kan man have glæde af at sætte sig i virksomhedens sted som en del af sin forberedelse. F.eks: Hvad får branchen og virksomheden nok i stigende grad brug for fremover? Og når man så som ansøger skriver sin ansøgning eller beskriver sine personlige kompetencer til en jobsamtale, gælder det om at give konkrete eksempler på, hvordan man hidtil har udfoldet de personlige kompetencer, som man har vurderet, at virksomheden nok i stigende grad får brug for.

Samtidig tænker man igennem, hvad der ud fra virksomhedens side kunne tænkes at trække ned i ens måde at arbejde og samarbejde på.

Jeg håber, at du kan bruge dette korte svar om et stort område som inspiration. Rigtig meget held og lykke med dit arbejde fremover.

Venlig hilsen
Edith Kahlke