Gå til hovedindhold

Hvad skal jeg huske til jobsamtalen?

Tænk på virksomhedens behov og brug en ven som sparringspartner, når du forbereder dine svar, lyder nogle af rådene fra Edith Kahlke fra Jobfinders karrierepanel.

Ingeniøren genudgiver løbende de bedste karriereartikler, der med tiden har vist sig relevante for vores læsere. Karrierepanelet eksisterer ikke længere. Denne artikel blev oprindeligt udgivet: 08/04-2013

Hej Karrierepanel
Hvad er de vigtigste ting at huske til en jobsamtale anno 2013?
Venlig hilsen Signe J.

Kære Signe,
Tak for dit spørgsmål. Det er et vigtigt spørgsmål. Det er i virkeligheden også et meget stort spørgsmål, som der er skrevet mange bøger om. Her får du nogle råd fra mig. Og så giver jeg dig også et par tip til, hvor du kan lede efter mere viden.

Den allervigtigste forberedelse, du kan gøre, er at tænke på, at en virksomhed søger en person, der kan hjælpe med at løse deres problemer. Så du skal forberede dig ved at sætte dig godt ind i virksomheden og i jobbets krav. Hvis du kender nogen, der arbejder i branchen eller i virksomheden, så spørg dem om, hvad virksomheden især lægger vægt på hos medarbejdere.

Så råd nr. 1 er: Tænk på virksomhedens behov, og forbered dig godt her.

Det næste er, at en jobsamtale også er et ritual. Der kan være større eller mindre forskelle, men ofte er indholdet fx: kort indledning, kort fortælling om virksomheden og jobbet, at du bliver bedt om at fortælle om dig selv, og at der kommer mere kritiske og uddybende spørgsmål til dine kompetencer. Så runder man af med at høre, hvilke yderligere spørgsmål, du måtte have og fortæller, hvad næste skridt eventuelt er.

Der kan også være løndrøftelser. Og der kan være psykologiske test eller en lille case, som du i selve samtalen besvarer. Det giver dig svar på, hvad du skal forberede dig på med hensyn til dig selv og dine kompetencer.

Vær ærlig med dine erfaringer og svar gerne konkret med eksempler. Fortæl om det relevante, men giv ikke uopfordret lange forklarende undskyldninger på noget, du ikke kan. Hav gerne eksempler parat med, hvad du senest har lært, og hvordan du er i samarbejdsrelationer. Vær imødekommende og lyttende og vær ikke bange for at spørge, hvis du ikke forstår et stillet spørgsmål.

Så råd nr. 2 er: Tænk igennem, hvad du kan, og hvordan du vil beskrive det. Brug gerne en ven eller kollega som sparringspartner i din forberedelse. Han eller hun kan give dig feedback på, hvordan det, du fortæller, kan opfattes.

Når en virksomhed vælger at indkalde en ansøger, så gør de det ud fra, at ansøgningen viser, at der nok er de kompetencer, de går efter. Men ud fra ansøgningen kan de ikke læse, hvordan du er som person. Det kan godt være, at de har nogle hypoteser, og det er så også dem, de søger at få be- eller afkræftet i samtalen.

Du bliver derfor ikke kun vurderet ud fra din faglige kunnen, men også ud fra fx fleksibilitet, imødekommenhed, robusthed, gåpåmod, måde at være kollega på og andre mindre håndgribelige forhold. Undersøgelser viser, at ansøgere, der også har gode sociale færdigheder, f.eks. smiler og er imødekommende, ofte bliver bedømt bedre end ansøgere, der har en mere 'nøgtern' fremtoning.

Så råd nr. 3 er: Husk at vise energi og giv eksempler på, hvordan du har klaret vanskeligheder og har sat dig mål.

Du kan finde mere om jobsamtaler på nettet. Prøv at google 'forberedelse til jobsamtale' og lad dig inspirere af andres forskellige ideer og erfaringer. Jeg kan også varmt anbefale bogen af Ros Jay (2010): Brilliant Interview. What employers want to hear and how to say it. Den kan lånes via www.bibliotek.dk eller fås i universitetsboghandlerne.

Jeg håber, at du kan bruge inspirationen. Rigtig meget held og lykke med de jobsamtaler, som du forhåbentlig kommer til. Og skulle du få nej efter en jobsamtale, så send en kort opfølgningsmail med tak for samtalen. Skriv også, hvis virksomheden må kontakte dig, hvis de står med en andet jobåbning på et senere tidspunkt eller blot midlertidigt har brug for arbejdskraft.

At få et job handler også om at efterlade sig gode spor i alle de kontakter, man har haft med en virksomhed. Der sker ret tit uforudsete ændringer i virksomhedens behov - og her kan din opfølgning gøre, at du lettere huskes af virksomheden.

Venlig hilsen
Edith Kahlke, erhvervspsykolog

Kommenter indlægget her.