Gå til hovedindhold

Hvad er dine svagheder? Sådan svarer du til jobsamtalen

Hvilke svagheder kan du trygt fortælle om, og hvilke skal du holde mund med til jobsamtalen? Karriererådgiver Edith Kahlke giver fem råd til, hvordan du præsenterer dine mindre flatterende sider over for en kommende arbejdsgiver.

Den er sikker hver gang. Ingen jobsamtale uden det ubehagelige spørgsmål: Kan du fortælle om dine svagheder? En situation, der for de fleste jobsøgere er ensbetydende med klamme håndflader og usammenhængende sætninger. Men sådan behøver det ikke være. Læs karriererådgiver Edith Kahlkes råd til, hvordan du griber det uundgåelige spørgsmål an:

Kortlæg dine svagheder på forhånd

Kender du ikke dig selv, kan du ikke svare på spørgsmålet om stærke og svage sider. Det er desværre ikke nok at granske sin egen personlighed og diskutere personlige svagheder med sig selv. Bed i stedet familie, venner eller tidligere kolleger pege på dine mindre positive sider. Det er barsk, men særdeles brugbart, når du skal opnå bedre selvindsigt. Og uden selvindsigt kan du ikke sælge dig selv under jobsamtalen.

Se de nyeste stillingsopslag i rådgiverbranchen

Lyv ikke, men …

Du skal ikke lyve, men heller ikke lægge hele paletten af personlige svagheder på bordet. Udvælg de punkter, som er relevante for jobbet, men lad være med at nævne karaktertræk, der decideret strider mod jobkriterierne. Der er ingen grund til at nævne flere svagheder, end du bliver bedt om. Beder intervieweren dig komme med tre svagheder, så fortæl kun om tre svagheder. Mange kandidater har tilbøjelighed til at fortælle for meget om sig selv, særligt hvis stemningen under jobsamtalen er afslappet, og de glemmer, at de indgår i et professionelt setting.

Vis, at du arbejder med dine dårlige sider

Beskriv konkrete situationer, hvor du er blevet opmærksom på dine svagheder, og fortæl, hvordan du håndterede dem på en konstruktiv måde. Er du f.eks. usystematisk og dårlig til at organisere dit arbejde, så giv et eksempel på, hvordan du arbejder med den side af dig selv. Det sender et positivt billede af et menneske i bevægelse.

Drop klicheerne

Undgå de værste klicheer, som f.eks. at du er perfektionistisk og til tider arbejder for meget. Du risikerer at fremstå som en person, der drukner i detaljer og sidder for længe med opgaverne. Perfektionister har desuden ofte ry for at gå ned med stress og for at have svært ved at jonglere mange bolde på én gang.

Læs også: Tre år for lidt til at halvere nitrat udslip.

Forbered dig på tricky spørgsmål

Den dygtige interviewer vil bede dig beskrive situationer, hvor du ikke har kunnet bruge dine styrker. Hvis du f. eks beskriver dig selv som et engageret og passioneret mennesker, vil intervieweren gerne høre dig fortælle om bagsiden af disse personlighedstræk . Du kan for eksempel fortælle, hvordan du håndterer opgaver, som ikke interesserer dig, og på den måde vise, at du er et menneske, der kan arbejde i modvind. Den type tricky spørgsmål er en anden måde at bede dig fortælle om svagheder på og hjælper intervieweren med at danne sig et billede af, hvordan du håndterer situationer, der ikke falder dig let. Det er med andre ord med til at give et mere troværdigt billede af dig.

Edith Kahlke er erhvervspsykolog samt karriererådgiver og har skrevet bogen ’Den gode ansættelsessamtale’.

Læs også: Kineserne åbner døren for rådgivende ingeniører.

Denne artikel har tidligere været bragt på Jobfinder. Vi genudsender løbende de bedste artikler fra arkivet.