Her er læsernes bud på de mest meningsløse jobtitler
Fra kendte titler som ‘Key Account Manager’ til mere ukendte som ‘Expert Specialist’; der kom mange bud ind i kommentarfeltet, da vi bad Ing.dk's læsere om at komme med deres bud på jobtitler, der ikke giver mening.
Fælles for læsernes input er, at nogle jobtitler simpelthen er for svære at gennemskue. Som brugeren Landboen skriver om den bredt brugte ‘Key Account Manager’: ‘Hvad dækker den over? Tal dog dansk!'
Brugeren Michael Johansen tilføjer, at stillingen nedgraderer kunden til kun at blive omtalt som en konto (account). Så udover mening, bør man måske også tænke over, hvilket syn på andre, ens jobtitel udtrykker?
Brugeren Bent O. Jensen byder ind med betegnelsen ‘Servicemedarbejder’, som kan dække over bl.a. flaskedreng, gårdmand, pedel, sælger, konsulent og meget mere. Her bliver det igen meget svært at gennemskue, hvad personen bag titlen egentlig evner, og det er, som Bent skriver, nok bare 'en meningsløs beskrivelse af jobbet'.
Brugeren Johan Egsgaard Thomsen kender til en fejedreng, der blev betitlet ‘Floor Manager’, en opblæst titel for et meget simpelt arbejde. Og Mads Nielsen byder ind med ‘Expert Specialist’, der er lidt af en dobbeltkonfekt, og som ikke fortæller noget om, hvad personen er specialist i.
Læs også: Han vil være den første til at styre trafikken i rummet
En æra med jobtitel-inflation
Ifølge et indlæg på LinkedIn af virksomhedsrådgiveren Edward Kiledjian har fænomenet med opblæste og meningsløse jobtitler aldrig været mere udbredt.
En af grundene er ifølge Edward Kiledjian, at mange organisationer arbejder på at få en fladere struktur, så de kan være mere åbne og effektive. Men de vil stadig gerne give ansatte en følelse af, at de kan arbejde sig op i systemet. Derfor bliver de opblæste titler delt ud til højre og venstre.
I andre tilfælde gives en fancy jobtitel til en medarbejder som en slags kompensation for ikke at ville give en lønforhøjelse.
På langt sigt, skriver Edward Kiledjian, vil jobtitel-inflationen devaluere værdien af den enkelte jobtitel, efterhånden som flere og flere hopper med på vognen. Det kan måske virke flatterende med en flot titel, når man får den, men hvis alle andre lige pludselig også er specialister og direktører qua deres titler, så er man lige vidt.
Så hvad skal man gøre i stedet?
HR-medarbejdere og ledere bør ikke favorisere kandidater med en titel, der lyder flottere og mere kompetent end en kandidat med en mere jordnær titel. Husk på, at jobtitler ikke altid reflekterer personens egentlige ansvar og kompetencer.
Og når du selv skal beslutte jobtitler for dig selv eller andre, så vær ærlig og logisk. Sørg for, at de er beskrivende og præcise, og at de giver et præcist billede af positionen, rollen og ansvarsområderne.