Fem forhold der dræber arbejdsglæden: Sådan overvinder du dem

Arbejdsglæde er lig med produktivitet, motivation og engagement. Skab mere glæde på arbejdspladsen ved at fokusere på disse fem punkter.

»Sidst du havde en dårlig dag på jobbet, hvad var det da, der gjorde det til en dårlig dag?«

Det spørgsmål blev 700 danskere stillet i en undersøgelse af arbejdsglæde.nu i 2015. Undersøgelsen viste, at danskerne har én dag om ugen uden arbejdsglæde. Det er ifølge et indlæg på Lederweb af skribent Arlette Bentzen ikke godt nok.

Lyst til nye udfordringer? Find et nyt job på Jobfinder.

Her er de fem ting, der ifølge danskerne dræber deres arbejdsglæde, og nogle råd til, hvordan du som leder kan overvinde dem.

1. Brok fra kollegerne

Hele 33% i undersøgelsen nævner brokkeri som en glædedræber. Selv hvis det kun er én person, der brokker sig, kan det ødelægge arbejdsglæden fra alle andre.

Forsøg at finde årsagen til brokken. Konfrontér den pågældende medarbejder; måske er vedkommende slet ikke klar over, at han spreder negativ stemning. Vær selv en rollemodel ved at give kollegerne ros og opfordre til åben feedback. Så får I en åben dialog fri for brokkeri.

Læs også: Seks ting du aldrig må sige som leder

2. Manglende ros og anerkendelse

Netop positiv feedback og ros - eller rettere manglen på den, er en stor kilde til tristhed på jobbet.

»Vi har i Danmark ikke en rosekultur, og vi er oftest heller ikke gode til at tage imod ros,« skriver Arlette Bentzen.

Som leder bør du rose for både små og store ting, ikke kun opnåelse af det endelige mål. Også bare et skridt i den rigtige retning kan være godt at bemærke. Gør dit bedste for at synliggøre de gode ting, dine medarbejdere gør - det vil de blive gladere af.

3. Manglende opbakning fra lederen

29% af danskerne peger på manglende støtte fra deres leder som en grund til deres mangel på arbejdsglæde.

Som leder overkommer du dette ved at tage dig tid til dine medarbejdere enkeltvis. Lyt til dem, lær dem at kende og gør, hvad du kan for at opfylde deres behov. Du vil finde ud af, at du på den måde får lettere ved at coache dem og gøre dem mere produktive.

Læs også: Her er arbejdsglæden helt i top: »Folk skal have lov at fejle«

4. Uklare rutiner

Dårlig kommunikation er en klassisk arbejdsglædedræber, det anerkender 28% i undersøgelsen. Det giver usikkerhed blandt medarbejderne, og i værste fald kan de miste sansen for jeres fælles mål.

Sørg for at kommunikere klart og tydeligt, i den rigtige tone - både i skrift og tale. Kommunikér hellere for meget end for lidt, og vær imødekommende over for dine ansatte, hvis de kommer til dig med opklarende spørgsmål.

5. Travlhed

I travle perioder kan både medarbejdere og ledere være så pressede, at det går ud over de interne relationer og organisationens resultater. Men I kan sagtens vedligeholde arbejdsglæden, selvom I har travlt.

Fokusér på de ting, I opnår, ikke kun de ting, I er bagud med. I travle perioder er det vigtigt, at medarbejderne føler, at deres knokleri nytter noget. Lad dem vide, at de skaber fantastiske og meningsfulde resultater, så får du en topmotiveret medarbejderskare, skriver Arlette Bentzen.

Læs også: 5 simple råd, der øger din produktivitet