Gå til hovedindhold

Er du presset? Syv gode råd til at fortælle din chef, at du har for travlt

Det kan skade din karriere at sige ja til arbejdsopgaver, som du ikke magter. Læs her, hvordan du kan sige fra over for din leder på en god måde.

Det kan være svært at sige fra over for sin chef.

For det første er man bekymret for at miste sit job. Og for det andet er mange fanget i tanken om, at man ikke arbejder hårdt nok, effektivt nok eller er kompetent nok til at klare sit job, hvis man må takke nej til en opgave.

Men faktisk kan det være farligt for din karriere at tage imod alle opgaver, som din chef kaster din vej.

Se de nyeste job, før andre gør det. Tjek Jobfinder

Det fremhæver Liane Davey, der er blandt andet er forfatter til bogen ’You First: Inspire Your Team to Grow Up, Get Along, and Get Stuff Done’.

»Du siger ja til for meget, fordi du er ambitiøs eller vil imponere din chef. Men når du ikke kan levere, hvad der forventes, eller du leverer forhastet eller i dårlig kvalitet, så sender det et budskab om, at du ikke er pålidelig,« fortæller hun.

Inspireret af Harvard Business Review giver Jobfinder dig her syv tips til at forklare din leder, at du har for travlt.

1. Et nej kan give respekt

Overraskende kan det at takke nej til opgaver styrke din troværdighed. Sådan lyder budskabet fra Julie Morgenstern, amerikansk forfatter og ekspert i produktivitet.

»Ledere vil gerne have medarbejdere, som fortæller, hvis der er noget, der holder dem fra at levere 100 pct.,« mener hun.

Hvis du generelt viser gode resultater og kun lejlighedsvis siger nej til forespørgsler eller opgaver, fremstår du ikke som en doven ansat for at sige fra i ny og næ. Du virker i stedet for oprigtig og ærlig.

Det er mest ansvarligt over for den organisation, du arbejder i, at sige fra, når du ikke har tid til en opgave. Overpressede præstationer kan nemlig ende i dårlige resultater, hvis du tager mere på din arbejdstallerken, end du kan gabe over.

2. Levér løsninger – Ikke problemer

Det hele handler om vinklingen. Hvis du føler dig stresset over at have for mange opgaver i løbet af en arbejdsdag, kan fremgangsmåden være at alliere dig med din chef. Det gør du ved at præsentere dine problemer som en udfordring for firmaet og samtidig komme med mulige løsninger, fremhæver amerikansk forfatter Julie Morgenstern.

Hvis dit arbejdsflow forstyrres eller hæmmes af bestemte opgaver, er det i virksomhedens interesse at rette op på det.

Fortæl for eksempel din leder, at du har svært ved at leve op til firmaets ambitioner, fordi der for mange hængepartier, som du ikke kan komme til bunds i. Foreslå dernæst, hvad du ser som fornuftige løsninger.

Eksempelvis kan du anmode om at skære unødvendige, ugentlige opgaver ned til månedlige forpligtigelser. Alternativt kan du bede om, at du får assistance af en kollega eller en vikar til at lette opgavebyrden. Kort sagt skal du sortere i dine projekter og opgaver samt indsnævre, hvilke der kan udskydes, uddelegeres, udslettes eller formindskes.

3. Prioritér sammen med din leder

Få din chef til at hjælpe med prioriteringen af dine opgaver. Det kan være uoverskueligt at få uddelegeret endnu en tjans, mens du føler dig travlt beskæftiget med dine nuværende projekter.

Men skulle det ske alligevel, bør du lade din leder være med til at afgøre prioriteringen på din opgaveliste. Fremlæg kort, hvad du arbejder med i øjeblikket, og spørg så personen, hvilke opgaver du skal løse først. Eventuelt kan du også få din chef til at uddybe, hvor lang tid du bør bruge på de enkelte projekter, som du har ansvaret for. Når du ved, hvad der forventes, har du bedre mulighed for at overveje, om du har tid til ekstra opgaver.

Husk at lade være med at sige ja til nye opgaver, hvis du er usikker på, om du kan levere.

4. Tilbyd din hjælp

Det kan virke modstridende. Men at tilbyde sine langtfra frie hænder, når man har for mange opgaver i forvejen, kan have fordele.

Ved at byde ind med din arbejdskraft til mindre tjanser kan du cementere dit værd for virksomheden. Det kan for eksempel dreje sig om gennemlæsning af udkast eller at deltage i brainstorming.

Imidlertid er det vigtigt, at du understreger, at dit engagement i disse småopgaver tager tid fra andre af dine projekter. Du viser dig således som en ansvarlig og behjælpelig medarbejder.

5. Vær åben om private forstyrrelser

En døende mormor eller en teenagedatter med problemer i skolen kan være distraherende for din indsats på arbejdet. Frem for at lade som ingenting på arbejdet bør du være ærlig og åben om udfordringer på hjemmefronten.

Hvis du forsøger at tonse igennem svære tider med hovedet begravet i ansvar, kan konsekvensen for dit mentale helbred være endnu værre.

Fortæl for eksempel din chef, at du er under enormt pres hjemmefra, og at det måske vil have indflydelse på dit fokus over de kommende uger. Her kan det være en god ide at betone, at det er en tidsbegrænset situation.

En god og ansvarlig leder vil forstå din situation og gøre sit for at støtte dig.

6. Søg rådgivning og støtte

Føler du dig yderst presset på arbejdet, kan du hive fat i en tredje part. Formålet er at få et objektivt syn på sagen. Ved at skitsere din daglige arbejdsmængde for en ven eller veninde kan du får friske øjne til at vurdere, om du er overbelastet.

Et andet alternativ er at tale med din leder. Spørg eksempelvis personen, hvor lang tid enkelte opgaver bør tage. På den måde afklarer du de forventninger, som din overordnede måtte have, og kan bedre imødekomme hans eller hendes ønsker.

Din chef kan formentlig genkende dine kvaler og har med stor sandsynlig oplevet en lignende situation, hvor personen har følt sig stresset af ophobende, ufærdige arbejdsopgaver.

7. Få kollegerne med på dit hold

Selvom du forklarer din leder, at du har for mange opgaver mellem hænderne, har det ikke altid den ønskede effekt. Men hvis din chef ikke vil lytte, kan du hente hjælp hos kolleger. Lad dem vide, at du er stresset, og måske vil de være med til at lette lidt af arbejdstrykket.

Det kan eksempelvis være, at dine kollega vil tage noget af ansvaret fra dine skuldre i form af opgaver, du ikke magter.

Vil de ikke vil hjælpe dig, har du stadig fortalt dem, at du er under pres i øjeblikket. Og på den måde kan de forstå, hvis dine resultater ikke lever op til din sædvanlige standard. Du undgår således, at de mister tillid til dig som kollega.

Imidlertid kan en leder, som ikke tager hensyn til din person, fortsat gøre din hverdag til et helvede. Derfor kan det være værd at søge et nyt arbejdsmiljø, fremhæver den amerikanske ekspert i produktivitet Julie Morgenstern.

Disse firmaer jagter medarbejdere, som er klar til at tage ansvar. Tjek Jobfinder for at læse mere.

»Hvis din chef kontinuerligt er ligeglad med, hvor travlt du har, og hvor presset du er, kan du betragte det som et tegn på, at du bør søge nye græsgange. At være overpresset på sit job er ikke bæredygtigt for dig i det lange løb,« fastslår Julie Morgenstern, som er forfatter til bogen 'Never Check E-Mail in the Morning'.