Gå til hovedindhold

Det ser chefen efter på din LinkedIn-profil

Hvilken LinkedIn-profil sparker døren ind til branchens sværvægtere? Læs hvad Novo Nordisk og NIRAS kigger efter, når de søger ingeniørkandidater på de sociale medier

Det er en kunst at formulere sig på de professionelles foretrukne platform LinkedIn. Nogle skriver en mindre selvbiografi i håbet om at vække interesse hos fremtidige arbejdsgivere, mens andre knap udfylder det indledende ’summary’. Der findes intet standardsvar på, hvordan den adgangsgivende LinkedIn-profil ser ud, men alligevel er Hans Ubbe Ebbesen, ansvarlig for sociale medier og projektleder i Novo Nordisk HR, ikke i tvivl om, hvad en professionel LinkedIn-profil bør indeholde.

»Jeg hæfter mig først og fremmest ved, om summary indeholder noget unikt. De bedste profiler er dem, der både rummer de relevante kernekompetencer, og hvor jeg kan mærke den professionelle passion skinne igennem,« fortæller Hans Ubbe Ebbesen.

Dyrker du din karriere? Tjek mulighederne på Jobfinder

Overordnet er der særligt tre forhold, som Novo Nordisk kigger efter :

  1. Kompetence (indikatorer som signalerer højt fagligt niveau, f.eks. akademisk ballast, ph.d-grader, respekterede universiteter og lign.)

  2. Potentiale (progression forstået som udvikling og forfremmelser - også gerne interne)

  3. Karriereforløb (tidligere arbejdsgivere, uddannelsesinstitutioner, global vs lokal profil, netværk og grupper)

Ifølge Hans Ubbe Ebbesen er det vigtigt, at profilen signalerer professionalisme uden at være indforstået. Brugen af brancherelaterede termer tyder på en velfunderet fagperson, men terminologien bør nøje overvejes.

»De værste profiler er dem, hvor man kan se, at der er copy-pasted direkte fra de interne projektbeskrivelser i virksomheder. Den form for data dump gør profilen mindre personlig og svær at forstå for udenforstående,« fastslår Hans Ubbe Ebbesen.

Undgå for meget prosa

Generelt kan det være en udfordring at finde den rette grad af detaljering i beskrivelser af tidligere projekter. En huskeregel er at undgå for meget prosa, mener Lene Holst Kjærgaard, forretningschef i NIRAS.

»Jeg foretrækker profiler, der er opstillet i punktform og uden irrelevante detaljer. I stedet for f.eks. at skrive at man har lavet ’toiletudsug i en børnehave’ så brug formuleringen ’installation af ventilationsanlæg, store og små’. Det signalerer professionalisme,« forklarer Lene Holst Kjærgaard.

Læs også: Virksomheder famler i blinde på LinkedIn

Når hun er på jagt efter nye medarbejdere, tjekker hun udelukkende, hvad hun definerer som ’levende’ LinkedIn-profiler, der er opdateret med de nyeste arbejdsrelaterede erfaringer. Er kandidaterne nyuddannede og derfor uden professionel erfaring, kigger hun efter andre typer af erfaring f.eks. fra frivilligt arbejde.

»Til gengæld hæfter jeg mig ikke meget ved anbefalinger og endorsements fra andre. De er ofte bredt dækkende og giver ikke et troværdigt og uddybende billede af personen.«,« konstaterer Lene Holst Kjærgaard.

Aktuelt bruger Novo Nordisk og NIRAS LinkedIn til at lede efter ingeniører inden for blandt andet mekanik, produktion, byggeri og VVS.