Gå til hovedindhold

De mest troværdige undervisere er firmaets egne folk

Projektledelse hos Niras handler om værdigrundlag og kultur. Derfor er det mest troværdigt, hvis underviserne er interne folk, som kan formidle den særlige ånd, mener udviklingschefen.

Når medarbejderne i det rådgivende ingeniørfirma Niras kommer på virksomhedens egne basiskurser i projektledelse, er det samtidig en dannelsesrejse, som fører medarbejderen ind i virksomhedens særlige projektkultur.

Derfor giver det rigtig god mening, at underviserne er erfarne medarbejdere, der kender projektkulturen indefra, forklarer Henrik Kærgaard, udviklingschef på tværs i Niras.

Står din karriere i stampe? Sæt den i gang med et cv på Jobfinder.

Niras har i alt en håndfuld interne basiskurser i projektledelse, som varer mellem en halv og to dage. Det længste på to dage hedder Procesledelseskurset, fordi projektledelse ifølge udviklingschefen netop i høj grad drejer sig om at lede en proces – og så vidt muligt er det altid garvede Niras-folk, der lærer fra sig, forklarer Henrik Kærgaard:

»Projektledelse er vores kernekompetence, for vi laver ikke andet end projekter. Det er også årsagen til, at vi helst selv vil stå for kurserne. Af samme grund har vi overladt driften af vores kantine til Gastronetten, fordi den slags driftsopgaver ikke er vores spidskompetencer.«

Derfor duer eksterne kurser ikke

Udbuddet af standard projektlederkurser matcher slet ikke det behov, Niras har. De er nemlig målrettet service- og produktionsvirksomheder, der primært beskæftiger sig med driftsopgaver, vurderer Henrik Kærgaard:

»Standardkurserne er oftest for dem, der har projekter som en bi- ting, men for os er det vores hovedbeskæftigelse, og vi opfatter os lidt som eliten inden for projekter.«

Ifølge Henrik Kærgaard er der tre væsentlige grunde til, at de åbne standardkurser ikke dækker Niras’ behov, når det gælder projektledelse.

Læs også: Vil du være projektleder? Læs her om du er typen

For det første har de normalt primært fokus på samarbejdet i selve projektorganisationen, mens Niras’ erfaringer viser, at det som regel er kunderne, kundernes kunder og det omkringliggende samfund, der er sværest at håndtere:

»Så snart et projekt har en vis størrelse, fylder det meget, f.eks. påvirker et byggeri i en kommune hele byen. Som projektleder er man derfor nødt til at vide, hvem kunden refererer til, hvem interessenterne er, og hvordan man kan tage højde for det, så folk føler, at der bliver lyttet til dem. Det er sindssygt vigtigt, men det er der sjældent ret meget om på standardkurserne,« siger han.

For det andet understreger Henrik Kærgaard, at kurserne skal formidle den særlige ånd, der hersker i firmaet:

»Det skal være interne undervisere, når det handler om værdigrundlag og kultur, for ellers virker det utroværdigt, hvis de skal svare på spørgsmål fra deltagerne,« forklarer han.

Pølsesnak om udviklingsfasen

Den tredje og sidste grund er, at Niras’ projektmodel ikke passer ind i den færdige skabelon, som åbne kurser oftest er bygget op om:

»Vi har udviklet en projektmodel, som er meget enkel. Den består af to faser: en, hvor man finder ud af, hvad man skal lave, og en, hvor man realiserer det. Det handler al projektledelse om – og ofte tager den første fase længst tid,« fastslår han.

Et faktum, der hverken fylder meget på åbne kurser eller i lærebøger, mener han:

»Kigger du i en bog med 200 sider, er der måske halvanden sides pølsesnak om udviklingsfasen, som i realiteten er den vigtigste, fordi det er der, du skaber projektets værdi – resten handler om realiseringsfasen,« siger han.

Salgsledelse kræver ekstern hjælp

Når det gælder andre discipliner, allierer Niras sig gerne med eksterne kursusudbydere for at få skræddersyede kurser, f.eks. som det var tilfældet med et kursus i salgsledelse. Her blev kurset afsluttet med en skriftlig opgave og efterfølgende mundtlig eksamen og 10 ECTS-point.

Læs også: Efteruddannelse med ECTS-point vejer tungere på dit cv

»Inden for salgsledelse er vi ikke top of the pops, så der hyrede vi konsulenter fra Mercuri Urval, som kunne levere det nødvendige niveau, men skræddersyet vores særlige behov,« forklarer han.

Virksomheden afholder også korte interne kurser i alt fra jura over økonimistyring til aktiv lytning og kommunikation. Her henter de folk ind udefra, hvis der ikke er folk i huset, der kan undervise:

»Vi bruger kun vores egne medarbejdere, når de er på tilstrækkeligt højt niveau og samtidig kan undervise,« understreger Henrik Kærgaard.